Szisz Ferenc
1879-1944
átmérô: 29,2 mm
A Renault gyár magyar származású szerelője és tesztpilótája volt. A világ legelső Grand Prix-jén, 1906-ban már igazi profiként állt rajthoz, amelyet az is bizonyít, hogy a Renault három versenyzője közül csak ő ért célba.
Ezen a történelmi jelentőségű versenyen, amely minden további autóverseny őse, tíz francia, két olasz és egy német csapat vett részt.
A versenyt nem a motorok hengerűrtartalma, de nem is az autók végsebessége döntötte el, hanem Szisz Ferenc vezetési tudása és a Michelin által készített könnyen szerelhető gumiabroncs, amelynek verseny közbeni cseréje lerövidítette az állásidőket. Ekkor ugyanis a versenyzők és a velük utazó szerelők útközben cserélték a kerekeket, nem volt a mai értelemben vett "pit stop".
A verseny rendkívül izgalmas volt és nagyon feszült hangulatban telt, amelyet az is fokozott, hogy az első nap után merénylettől tartva a még versenyben maradt autókat zárt területen fegyveresek őrizték, és a két versenynap között az autókhoz még a gyári szerelők sem férhettek hozzá.
Szisz Ferenc első napi 17 perces előnye a második nap végére a fölényes győzelmet jelentő 32 percre növekedett. ennek a győzelemnek olyan nagy volt a jelentősége, hogy a Renault a következő évre csaknem megduplázta autóinak eladását.
Az elmúlt száz évben Szisz Ferenc neve legendává nőtt, és így történhetett meg, hogy az 50-es években egy "ál" Szisz Ferenc is feltűnt Magyarországon.
Az igazi Szisz Ferenc Szeghalmon született és Franciaországban halt meg.